Zaujímalo nás, aké bolo nákupné správanie Slovákov. Podľahli sme fenoménu Čierneho piatka? A čo sa skutočne oplatilo kúpiť?

Podľa prieskumu portálu Black-Friday.Global uskutočneného minulý rok pozná Black Friday až 94 % opýtaných Slovákov. Nie všetci ale vedia, kedy presne sa koná. V roku 2018 sa ho plánovalo zúčastniť až 61 % Slovákov. Ľudia si cestu k akciám spusteným na Čierny piatok minulý rok skutočne našli. Svedčí o tom nárast predaja v tieto dni – v roku 2018 vzrástol oproti bežnému dňu až o 666 %! Hoci toto číslo môže znieť závratne, vo svete nejde o nič nezvyčajné. Pre porovnanie, v susednej Českej Republike bol zaznamenaný 493 % nárast a v Poľsku 979 %. Najviac využívali Black Friday zákazníci v Nemecku, kde na Čierny piatok predaj vzrástol o 2418 %! V priemere je vo svete zaznamenaný nárast o 624 %.

Kedy nakupujeme najviac? 

Hoci akcie trvajú celý víkend, rovnako, ako aj inde vo svete, aj na Slovensku prebehne najviac nákupov priamo v piatok. U nás v tento deň nakúpilo 29,1 % zákazníkov. Najviac sme nakupovali o 19:00 a 20:00 hod., hoci vyššia intenzita nákupov bola zaznamenaná už od rána od 08:00 a trvala do večera do 22:00. Sú však aj krajiny, kde je Black Friday natoľko očakávaný, že najviac nákupov prebehne ihneď po polnoci. 

Aké zľavy obchody ponúkajú? 

Na základe údajov za posledné roky možno povedať, že priemerná zľava v roku 2018 bola vo výške 54 %, čo je porovnateľné s rokom 2017, keď dosiahla úroveň 53 %. Ľudia najčastejšie nakupovali oblečenie, obuv, kozmetiku, darčeky, domáce spotrebiče a produkty pre deti. Až 54 % opýtaných malo vopred premyslené, čo nakúpia. Slováci v priemere v kamenných obchodoch a e-shopoch minuli 216 eur, pričom muži utratili výrazne viac (287 eur) ako ženy (181 eur). Najviac peňaženku prevetrali obyvatelia USA, ktorí neváhali kúpiť tovar v priemere za 429 eur. 

Ako zvyčajne nakupujeme?

Viac ako polovica Slovákov (52,1 %) používala v roku 2018 pre online nákupy počítač, 42,9 % opýtaných mobilný telefón a 5 % tablet. V priemere si kúpili 3 až 4 produkty, a to bez ohľadu na to, či si ich zaobstarali online alebo v kamennom obchode. Tento rok ľudia plánujú kúpu 2 – 3 produktov. 

black friday

Čo hovoria na Black Friday obchodníci? 

Minulý rok bol pre obchodníkov na Slovensku mimoriadne úspešný. Podpísali sa na tom vyššie príjmy domácností a vyššia dostupnosť spotrebných úverov aj nákupov na splátky. Známy obchod Alza v roku 2018 zaknihoval obrat vo výške 77 miliónov eur, čo predstavoval rekord. Predalo sa 2,4 milióna kusov tovaru. Alza v rámci Black Friday ponúkla zľavy na asi 2,5 tisíc unikátnych produktov, čo využilo až 1,6 milióna Slovákov. Najvyššie tržby počas Čierneho piatka 2018 hlásila aj spoločnosť Notino, keď sklad kozmetického e-shopu odbavil až 86-tisíc balíkov. Logistická spoločnosť Zásielkovňa zas zaznamenala v priemere 60 % nárast zásielok.

Čo sa oplatilo kúpiť? 

Pre obchodníkov je Black Friday spôsob, ako vyprázdniť sklady pred príchodom vianočného tovaru. Preto sú ochotní ponúknuť veci za výrazne výhodnejšiu cenu. Oplatí sa kúpa nábytku a bytových doplnkov. Veľké zľavy nájdeme aj na bielu a čiernu elektroniku – nemožno však očakávať, že budú uvedené na najnovšie modely. Ak sa uspokojíte so starším modelom, je vysoká pravdepodobnosť, že ho počas Black Friday zakúpite za mimoriadne výhodnú cenu. 

Netradične môže vyznieť ponuka predajcov zájazdov a leteniek. V posledných rokoch sa aj tí zapájajú do výpredaja. Vďaka tomu bolo minulý rok možné získať napríklad letenky do zaujímavých destinácií za cenu nižšiu ako 10 eur. 

Ak sa aj vy chystáte tento rok nakúpiť počas Black Friday, vopred si premyslite, o aký tovar máte záujem. Vďaka tomu sa nenecháte zlákať zľavami na vec, ktorú v skutočnosti vôbec nepotrebujete. Cenu po zľave si porovnajte s konkurenciou, aby ste si neskôr nevyčítali, že kúpa nebola až taká výhodná, ako sa na prvý pohľad zdala. Pomôcť pri hľadaní a porovnávaní vám môže aj stránka https://www.letakomat.sk/black-friday/ Nezabudnite ani na rozpočet – vopred si stanovte maximálnu sumu, ktorú ste ochotní v obchode minúť. Vďaka týmto pravidlám využijete všetky výhody, ktoré Black Friday so sebou prináša. 

Aký bol Black Friday minulý rok?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Post navigation